Sunday, December 11, 2005

 

MUSIM CUTI

musim cuti sekolah belum berakhir lagi. masih ada 20 hari lagi. biasanya cuti sekolah sinonim dengan musim kenduri kawin. bulan ini saja aku terima undangan tujuh kenduri kawin. tanggal 17 mungkin yang terakhir bagi aku. bulan lalu lima undangan aku terima.

pengantinnya dari peringkat umur matured muda, hinggalah ke peringkat umur bapak budak. diantara upacara yang aku suka sekali ialah bersanding dimana dua mempelai duduk manis sebelah menyebelah di atas pelamin. kebiasaannya pengantin melayu berpakaian songket. warnanya harus matching lagi. kalau temanya kuning, kuninglah songket mereka berdua. kalau merah kedua2nya akan berpakaian songket merah lagi.

semalam tema warna kenduri anak saudara aku ialah biru. warna favorite aku. mereka bergaya sambil bergambar. posing mereka sungguh cantik dan mesra sekali. ramai juga tetamu yang hadir semalam. yang pasti aku lihat.. tamu yang datang berdua2an (suami isteri). mereka pun suka sama2 berpakaian warna matching. yang putih sama putih. yang pink sama pink. yang hitam sama hitam. yang batik sama batik. yang unggu sama unggu.

diantara tamu yang turut berpakaian matching ialah abang ngah dan kak ngah aku. mereka sama2 unggu. aku tersenyum melihat mereka. warna baju serupa. masih mau mereka kelihatan begitu. masih terasa muda lagi mereka. congrats abang ngah dan kak ngah !

aku tak pernah begitu. aku tak suka berbaju sama warna bila bersama isteriku. biar berlainan warna. biar tak serupa. asalkan orang tahu dia itu isteriku.

Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?