Monday, February 20, 2006

 

MYNA ... YOU ARE SMART AFTER ALL

kau memang tak pandai mengelak ketika di highway. selalunya kau menjadi korban di subuh hari bila aku ngebut mau bermain. kini ternyata marga kamu masih ada yang smart di mata ku.

kemarin selepas main aku ke rumah ipar ku. lama sudah aku tak ke sana. dulu yang aku tau ipar ku cuma ada seekor burung tiung yang pandai berkata2. kini tiung itu sudah tiada lagi. kerna mati di makan kucing jiran. jadi ipar aku membela seekor burung myna pula.

rupa2nya burung myna ini pun pandai berkata2. tutur katanya masih sedap didengar sungguh pun tak sehebat si burung tiung. berbagai yang mau diucapkan bila diajak bersembang. 'halo', 'salamualaikum', 'cik kiah', 'emak' .... itu yang selalu diulang2kan.

tapi yang menarik sekali ketika aku mau pulang. dia keluarkan bunyi ... 'ciok ... cuk', 'eeeoooww ... eeeoooww ... eeeooowww ... eeeooowwww'. itu bunyi buka pintu kereta dengan remote control, dan bunyi alarm kereta yang melucukan.

kami sekeluarga pulang dengan membawa kenangan si myna dengan bunyian lucu nya. kau memang tak sebodoh seperti yang ku sangkakan.

Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?