Thursday, November 17, 2005

 

SILAT MEMUTAR

dulu aku pernah belajar silat. masa itu aku kira perlu buat aku mempelajarinya. karena seni silat itu cantik sekali. aku berguru melalui sorang wali. diperturunkan ilmu silat dengan berbagai bentuk. diantara yang aku gemari ialah silat harimau berantai dan silat kuntau jawa. aneh tapi nyata.

semalam aku berguru lagi. kali ini harus bertapa di dalam gua. gelap tak bercahaya cuma diterangi cahaya bulan di luar.

aku berguru sama seorang puteri yang bukan calang2 orang nya. guru puteri ini pintar sekali. aku sorang saja yang jadi murid nya. berbagai sudah aku pelajari dari nya. dia hebat. dia ku hormati. diantara silat yang diajari aku ialah silat memutar. gemas juga aku dibuatnya. tapi aku suka sekali. bukan sekali diajarnya. berkali2. sampai capek aku dibuatnya, berpeluh basah kuyub.

aku disuruh berlari di tepi sungai. dan aku akan diburu. di panah bertalu2 oleh musuh dari seberang sungai. akan ku cuba mengelak. namun terkena juga panahan musuh di dada ku. aku jatuh. meraba2 luka ku. terhidu darah luka ku.

terkejut aku dari lenaku. rupa2 aku bermimpi lagi. memang ada nyamuk menggigit dadaku. darah nyamuk itu masih terbau di jari. ingatkan aku sudah mati di panah.

cuma khayalan belaka.

Comments:
bunga: cuma guru puteri silatku saja yang tau semua ini
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?