Wednesday, November 09, 2005

 

MANIS INSULIN

semalam aku dapat call dari sorang teman lama. sudah 20 tahun kami tak jumpa. cuma aku mengutus kad raya sekali setahun. dia beranikan diri untuk memanggilku.

"abang..... kenal dak lagi suara ini?"

bayangkan suara yang pernah aku rindui dulu, pernah sama bercanda dulu, pernah bergelak ketawa dulu, kini ku dengar kembali tak disangka. entah mengapa dia dan aku tak menyatu. masing2 membawa hati yang tiada sambungannya lagi. tak berhubung. cuma yang aku tahu dia sudah menikah di KL dan juga punyai dua anak.

dia baru mau mengucapkan terima kasih dan selamat hari raya dan maaf maafan buat pertama kalinya. setelah bertahun2 dia tak pernah membalas kad raya aku. dia ceritakan kisah2 happy sama keluarganya. sama anak2 dan husbandnya disana. sekarang sudah punyai rumah sendiri di suburb kota. address rumahnya pun dia beritahu. dijemputnya aku dan keluarga kerumahnya, "bila senang2 datanglah kerumah. boleh i cuba jamu apa yang abang minat." bersahaja suara cerianya dilempar ke telinga ku. aku cuma mengiya dengan "insyaallah".

bila cerita tentang kesihatan, dia mengeluh tapi tabah mencerita pasal diabetis yang ia hadapi.

"i am on insulin now, everyday, since pregnant the first child. weak, but alhamdulillah masih boleh melihat anak2 besar."

aku cuma sympathise mendengarnya. aku pun apa kurangnya. sama2 punyai penyakit. terima saja lah. aku berpunca dari berlebihan cholesterol, tapi dia tidak. dia lebih 'manis'.

panjang juga kami bersembang. fun dan baik seperti dulu. happy tak ada yang sedih2. dan kami sudahi dengan thanks dan maaf maafan.

"assalammualaikum."

"wa'alaikumussalam." aku akhiri.

Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?