Monday, September 05, 2005

 

YANG MERAJUK MINTA DI PUJUK

kenapa harus begitu ya? bagi ku, aku tak pandai dan tak akan memujuk. tapi kalau sakit dimarahi ibu apa tindakan yang mau diambil ya?

teringat aku berita pagi ini tentang anak perempuan india dijumpai mati tergantung dari kipas ceiling. puncanya: dia dimarahi ibu karena tidak bawa masuk jemuran. pasti pedih sekali kata2 amarah ibu siperempuan 13 tahun ini kepadanya ya? leteran dan amarah sorang ibu kepada anak biasa terdengar disekitar tetanggaku. itu aku kira perkara biasa bagi sorang ibu yang ingin mengasuh anak2 perempuan mereka supaya membiasakan diri membantu mereka dirumah. kalau ini benar2 sudah melukakan hati kenapa sanggup sampai membunuh diri?

islam melarang umat nya membunuh diri. sebab itu statistik orang islam membunuh diri tidak begitu ketara dinegara ini. tapi... kalau lari dari rumah, berfoya2 dengan jantan hingga terpedaya kena rogol itu, banyak di kalangan orang2 kita.

gejala seperti ini selalunya berpunca dari rumah, kemudian baru dari pengaruh luar. bagi aku, selagi didikan dan pegangan agama itu kukuh, baik pada ibubapa maupun anak2, selagi itulah akan amannya sesebuah institusi keluarga.

Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?