Sunday, September 11, 2005

 

NGEBUT BAWA CELAKA

kita sering terlihat gambar2 kemalangan jalanraya yang dahsyat lagi ngeri di akhbar2 (lebih2 lagi dalam akhbar cina). kereta remuk sama sekali, kereta putus dua, mayat tersepit di dalamnya, mayat berlumuran darah, luka2 di kepala, muka, serpihan otak merata2... dan berbagai lagi yang dimuatkan di situ.

tapi yang membacanya akan berkata, "elehhh... driver ni mesti laju nih !!"

itu biasa kita dengar dari setiap yang melihat gambar2 accident. mungkin ia, mungkin tidak. tapi yang pastinya salah seorang pemandu yang terlibat mesti membawanya dengan laju atau 'ngebut' dan tidak cekap mengawal keretanya.

tadi jam 8 mlm, aku pulang dari kelab seperti biasa... 'ngebut'... 170-180. kemudian ada sebuah kereta 'wira' dihadapan juga plate penang. ketika itu speednya sekitar 140. melihat aku sudah sampai dibelakangnya dia terus memecut.. tak diberinya aku memotong. mungkin dia tak tahu kereta hyundai di belakangnya. aku pun mengekorinya... rapat. *aku pun kadang2 nakal juga di jalanraya* aku mau lihat sejauh mana dia boleh pecut. dia berani sampai 175.. tapi masih mau menunjuk kehandalan keretanya.

ketika mencecah 180 dia mula brake. eee-e-eee-eeeegnch... emergensi brake babe!! keretanya terhujung hayang ke kiri ke tengah. terus tak terkawal dan terlanggar railing disebelah kiri. aku pun apply brake sesekali terus memintas nya. di depan aku terkemut2 sebuah 'kenari' sedang kasi signal memotong lori kecil. aku sempat menoleh ke side mirror dan nampak kereta 'wira' tadi tersadai rapat di railing, tapi aku fikir mereka di dalam tak apa2. cuma mungkin dinding keretanya sebelah kiri perlu banyak kerja2 mengetuk. ketuk bang jangan tak ketukkkkk !!!


ini bukan gambar accident... cuma utk alasan/hiasan mengapa pompuan tak boleh jadi foreman
peringatan: pandu lah disebelah kiri jalan, kecuali jika memotong.
(dan aku mau tambah sikit) lihat2 sama back n side mirror sesekali. kalau ada yang datang dengan laju, ke tepi lah.. biarkan dia memotong. tak rugikan? jangan sampai kena ketuk !

Comments:
hati2 bang
 
uli: nahas jgn dicari tapi the fun of driving tu.. gak tahannnn aku. aku survive dlm 3 kemalangan besar yg pernah ku alami. aku ngebut, tapi masih hati2. thanks

bunga: iya.. ramai yg gak mau duduk disamping.. takuttt!! kata mereka, wlopun mau ke mesjid solat jumaat. thanks for ur concern. aku selalu hati2
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?