Thursday, August 11, 2005

 

THE SWEET SPOT

semalam anak saudaraku datang ke rumah. dia juga nephew favourite ku. mukanya mirip muka aku. ada kumis dan dagu berbelah. senyuman kami pun sama. kalau di lihat kami berdua macam adik abang cuma berbeda 7 tahun.

kefli, sorang engineer, sudah kawin punya isteri *again, a career woman* dan punya seorang anak perempuan. dia datang ke rumah masih berpakaian pejabat. dia belum pulang ke rumahnya. pasti ada sesuatu yang tak kena.

"uncle, li rasa sedih betul. kami bertengkar semalam.... pasal rumah peninggalan ayah nya." kata kefli.

aku sudah agak perkara ini akan berbangkit. empat tahun lalu kefli, yang agak kukuh status kewangannya, telah menebus rumah tersebut daripada dikena lelong. tapi dia tidak menetap di rumah itu karena sudah mempunyai rumah sendiri. kefli dengan hati ikhlas membantu keluarga isterinya ketika rumah itu sudah diwartakan untuk dilelong, angkara abang iparnya (pewaris rumah) yang bermasaalah dengan bank. tapi hakmilik rumah tersebut dipindah kepada namanya dan adik iparnya yang masih menetap dirumah itu. adik beradik sebelah isterinya ramai. 13 kesemua. ramai daripada mereka masih menganggap bahawa rumah itu rumah pusaka ayah mereka. jadi masing2 mau bahagian atau 'panggu' masing2. padahal harta tersebut sudah menjadi hakmilik kefli. jadi kefli buat keputusan untuk jual kepada mereka. tapi cuma 2 daripada mereka yang mau beli. dalam dealing ini lah tercetusnya pentengkaran dengan isterinya *biar aku skip saja detail bagaimana tercetusnya pentengkaran mereka*

kini kefli bingung. dia sering bertengkar dengan isterinya karena harta peninggalan aruah mertuanya itu. aku hanya dapat memberi kata2 nasihat supaya banyak2 bersabar.

kenapa isteri ber'career' saling berani meninggikan suara terhadap suami? dan kenapa suami masih mau menegakkan haknya sebagai sorang ketua rumah? aku kira keegoan seseorang itu punya angkara membawa keretakan rumahtangga. sedangkan rumahtangga yang aman perlu cukup asam garamnya, saling memahami satu sama lain, caring, loving, the give and take. itu sudah cukup buat aku.

sedangkan lidah lagi tergigit inikan pula suami isteri

Comments:
hi bunga..aku setuju. its good 2 b defensive. thanks ya.
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?