Thursday, August 25, 2005

 

NASI KANDAR

(penang's fame)

kemarin teman ku cerita pasal udang dan lobster. pagi tadi pak ungku jemput aku makan nasi kandar. klo anak jati penang tentu tak boleh miss dengan nasi kandar.

"mamaaak! biasa satuuu!" begitulah yang biasa aku order.

mamak sudah tahu apa yang aku nak. nasi 'biasa' bagi aku = nasi + telor sebelah + daging + 2 bendi + kuah taruh atas. uuuhhh.... sedap babe!!

anak2 suka. tapi ibu mereka tidak. ibu mereka cuma sekadar menemani kami dengan air suam segelas. tapi nani, macam daddynya, tidak akan basuh tangannya selepas makan. cuma sekadar mengesatnya dengan tissue. ya... aku pun dulu begitu. tak mau basuh tangan selepas makan nasi kandar. karena mau hidu bau aroma karinya di jari2ku sepanjang perjalanan pulang nanti.

begitu lah sedapnya nasi kandar penang.

p.s. not all nasi kandar restaurants and stalls in penang are good anymore.. like the yester-years. only a few can sustain the original taste of that nasi kandar curry. need some guide? just call me.



Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?