Monday, August 22, 2005

 

DEMI TUGAS

lewat malam, aku pulang. seperti biasa, aku 'ngebut' bila pandu di highway. aku suka pandu laju. atau kereta aku yang maukan aku pandunya laju2. atau sememangnya kereta ini jenis di pandu laju.

sampai disuatu selekoh, diseberang jalan, suasana gelap mulai jadi terang dengan lampu2 emergensi polis trafik. berkelip2 bersinar mencerahi lebuhraya di situ. pada mulanya aku sangka ada accident. tapi bukan. rupa2nya polis buat 'speed-trap' kepada mereka yang melebihan had laju 120 kph. kon2 pantul cahaya dipasang ditepi jalan terus menghala ketengah2 lebuhraya. lebih daripada 10 buah kereta sudah ditahan. aku kira mereka akan disaman.

suka benar dalam hati aku bila melihat kereta2 laju ditahan dan disaman. karena aku jarang2 kena saman. aku sudah mahir tempat mana boleh laju dan tempat mana harus perlahan di lebuhraya disini. tapi biasanya di siang hari bukan waktu malam begini.

namun aku terus pecut. tapi dalam hati aku, aku mau tahu di mana tempat polis 'memasang' trap. bila hampir lima kilometer dihadapan, aku mengangkat lampu beam tinggi bila sampai tempat mereka biasa memasang trap. nahhh!..... ternampak satu lembaga di tengah2 divider jalan.. sorang polis trafik beruniform 'hitam putih' dengan camera perangkap speed-trap. dia sempat memandang pada aku. aku tersenyum lebar ketika melihatnya.

begitu senang dia menjalankan tugasnya di malam yang dingin begini. dikepalaku terus menyoal:
* tak ada nyamuk kah yang nakal2 menggigitnya?
* tak terasakah ia kalau2 ada binatang menjelar dibelakangnya?
* tak takutkah ia kalau2 ada hantu2 bukit datang menemaninya disitu?
* tak bosankah ia dengan tugasnya itu?

apa pun aku kira dia akan jawab begini:
"nak buat macamana bang... dah nak cari makan."
syabas ya sahabat. kau harus buat ini semua... demi tugas.

bravo!

Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?